حاجیونی ؛
از قطعات مهم در موسیقیِ سازیِ بوشهر است که اهمیت فوقالعادهای دارد. حاجیونی، قطعهای است که از یکی از سبکهای شروه اقتباس شده است و به مرور زمان، نوازندگان چیرهدست نیجفتی و نیانبان با تکیه بر خلاقیت فردی و امکانات اجراییِ این دو ساز تغییراتی در جملهها و حالتهای آن ایجاد کرده و آن را به عنوان قطعهای شاخص و مستقل از شروه تثبیت کردهاند. حاجیونی را میتوان با اغماض نوعی شروهی سازی نیز محسوب کرد. اجرای ماهرانهی حاجیونی (به ویژه در سبک قدیمی آن) نشانۀ فدرت و تسلط نوازندگان نیجفتی و نیانبان است. حاجیونی گاه به عنوان مقدمۀ نمونههای مختلف موسیقی سازی و آوازی بوشهر نواخته میشود و گاه نیز به عنوان حایل، قطعات مختلف و بخصوص طولانی را از هم جدا میکند. با اجرای حاجیونی فضای موسیقی بوشهر تثبیت میشود و موقعیت حسی و شنیداری مناسبی برای سایر قطعهها فراهم میآید.
محمدرضا درویشی
سلام
خوبید؟
ببخشیدحاجیونی که توروضه های قدیمی استفاده میشد باحاجیونی نی همبونه ازنظرآوایی یکیه؟
لطفااگه نمونه هایی ازصوت حاجیونی روضه ای وحاجیونی نی همبونه ای داریدبرام ایمیل کنید.سپاسگزارم
سلام
خوبید؟
ببخشیدحاجیونی که توروضه های قدیمی استفاده میشد باحاجیونی نی همبونه ازنظرآوایی یکیه؟یعنی اگه کسی حاجیونی نی همبونه رو گوش بده ورواشعارپیاده کنه میشه حاجیونی روضه ای؟
لطفااگه نمونه هایی ازصوت حاجیونی روضه ای وحاجیونی نی همبونه ای داریدبرام ایمیل کنید.سپاسگزارم